1.1.2 Verantwoording
Een verantwoordingsperspectief plaatst uitkomsten van externe kwaliteitszorg in het kader van 'informatie voor overheden en samenleving'.
Hoe doe ik dat?
- U beoordeelt de dienstverlenende organisaties op een aantal vaste criteria, doorgaans: doelstellingen, programma, personeel, voorzieningen, interne kwaliteitszorg en resultaten
- U hanteert een cut off-principe d.w.z. men moet voldoende scoren op alle onderwerpen
- U besluit al of niet tot accreditatie over te gaan d.w.z. een publieke uitspraak te doen dat bepaalde, vooraf overeengekomen standaarden worden gerealiseerd
- U beseft dat u hiermee kwaliteit definitieert als 'vervulling van basisstandaarden'.
- U profiteert van de voordelen van werken met vaste standaarden, procedures en criteria. Men kan daarbij vooral denken aan (internationale) uitwisseling en erkenning
- U heeft oog voor de nadelen van een sterk beoordelingskader. Niet alleen is al snel sprake van bureaucratisering, maar ook van 'onteigening'. Professionals voelen zich niet meer aangesproken en vervreemden zich van het proces.