1.1.1 Verbetering
Een verbeteringsperspectief is gericht op het intern gebruik van de uitkomsten van externe kwaliteitszorg, ter verbetering en verankering van de kwaliteit van de eigen dienstverlening.
Hoe doe ik dat?
- U bespreekt met vakgenoten onderling wat er kan of moet worden verbeterd aan de bestaande dienstverlening
- U hanteert daarbij vooral interne benchmarks als criterium, zoals 'de regels van het vak' of 'state of the art' werken
- U bezoekt bij voorkeur in een bepaald tijdvak een aantal soortgelijke organisaties en geeft uw bevindingen in vergelijkend perspectief weer met als doel om van elkaar te leren
- U beseft dat met deze aanpak de volledige verantwoordelijkheid voor de organisatie van dit kwaliteitszorgproces bij de betreffende organisatie(s) zelf ligt. Vaak is er uitsluitend sprake van extern toezicht op afstand.
- U onderkent het nadeel dat u zich uitsluitend verlaat op vertrouwen en dat van sancties, of omgekeerd, beloningen niet of nauwelijks sprake kan zijn. Dit maakt vooral de follow-up van eventuele verbeterpunten kwestbaar.